USA-resan - del 1

En kort skriftlig resumé från mina två första dagar i USA. Har också försökt lägga upp lite bilder, men tyvärr får jag inte till anknytningen mellan kameran och datorn.


Efter en rätt lång flight, med mellanlandning i Amsterdam och drygt tre timmars väntande på vidare anknytning till Newark, kom jag och mitt följe fram till resans slutmål vid 17.30, lokal tid. Pappas gode vän Zdzislaw hämtade upp oss på flygplatsen och körde oss till sitt hem i Berkeley Heights, en lummig småstad i New Jersey, cirka 40 kilometer från New York. Området känns som värsta Virgin Suicides-idyllen - körsbärsträden blommar och kidsen spelar baseball om kvällarna.

Nåväl. I går, torsdag, tillbringade jag, pappa och Iwona (fars fru) en magisk heldag på Manhattan. Först åkte vi upp till toppen av Empire State Building och knockades fullständigt av den otroliga utsikten över megametropolen. Det var utan någon som helst tvekan ett av de häftigaste reseögonblicken, ever. Sedan köpte vi en sjukt turistpatenterad sightseeing-tripp i en dubbeldäckare som körde oss omkring i de olika kvarteren, stannade till vid bland annat Ground Zero, Wall Street och Times Square. Trodde väl aldrig att jag skulle sjunka så lågt och semestra som en annan svenneturist, men hallå, det är ju faktiskt inte jag som betalar for kalaset.

Efter det hade vi en del tid kvar innan kvällsskymningen, och bestämde oss för att promenera på Fifth Avenue, där bland andra Filip Hammar och hans flickvän gick förbi, till Central Park. Lagom till middag tog vi efter allt spatserande sedan lokaltåget hem till The Garden State. I dag softar mina resekompanjoner, men eftersom jag om några timmar drar till Soho for att dinera med min kompis Lydia känns det helt okej.

Over and out.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0