Det svenskaste vi har

Det är svårt att inte bli irriterad när storföretag så uppenbart kommer med floskler för att få medvetenhetskredd. Ett plötsligt uppblossat miljöengagemang är ju kanske det mest vanliga exemplet nuförtiden, men också det etniska kortet.

Och värst, alla kategorier, måste ju ändå IKEA:s "Länge leve mångfalden"-kampanjen vara. Att slänga upp några snyggt ihoppusslade bilder på svarta, vita och gula människor tycks vara det yttersta beviset på ... ja vadå? Att alla är välkomna att åka ut till Kungens kurva och köpa lädersoffan Arild? Hmm, låter ju onekligen klokt ur ett omsättningsperspektiv. Nej, det affischerna ska egentligen ska kommunicera är att Kamprads imperium tillhandahåller en sådan bredd i sortimentet att vi alla ska kunna hitta en unik kombination av möbler till våra hem. Men varför då slänga in ett gäng världsmedborgare, som om det vore en annons för Live Aid-galan? Billigt.

Dessutom står ju att läsa i tidskriften Filter, nummer tre, om kopplingen mellan IKEA och den hänsynslösa skövlingen av skog i Sibirien. För att mätta den expanderande kinesiska marknaden, där trädfällningen på hemmaplan har lett till stora problem med ökenutbredning, smugglas numera "brandskadat" timmer (då får det nämligen huggas ner) in till landet från Ryssland. Sedan hamnar materialet på någon av IKEA:s otaliga fabriker för möbeltillverkning. Det svenska företaget säger sig inte kunna kontrollera alla råvaror som används i produktionen, men visst rimmar allt lite illa med det grandiosa samvete som reklamräden basunerar ut?


Kommentarer
Postat av: Nillan... :)

Sant, sant, sant! Ett och annat om denna reklamkampanj som stör mig. Om jag inte minns fel... När jag tittade närmare på den här postern tror jag mig ha sett att de dessutom har använt samma produkter flera gånger. Är det ett tecken på mångfald? Jag har tröttnat på träiga produkter från denna inredningsmagnat. Även de av plast och metall för den sakens skull...

Hoppas att nån kan intressera sig för vad svenskt näringsliv frontar ut mot resten av världen... IKEA är ett sånt gubbföretag att man blir skrynklig bara man går in där.

2008-08-29 @ 11:44:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0