Lördagskarameller

Det här inlägget blir något slags uppsamlingstext för senaste veckans kulturella upplevelser. Sådant som inte riktigt får plats mellan alla de putslustiga rader som jag tenderar att producera fram på sistone.

Teater
I söndags, alltså för ganska exakt en vecka sedan, var jag på Stockholms stadsteater och såg Petra von Kants bittra tårar. Mörkret och tragiken till trots fanns andningshål av humor, främst tack vare suveräna Pia Johanssons gestaltning av uppsättningens huvudkaraktär.

Återigen fick jag en tryckande känsla av att fortast möjligt ta tag i det Fassbinder-projekt som ständigt ligger i startgroparna, utan att någonsin få luft under vingarna. Ta Berlin-Alexanderplatz till exempel. Den serien har jag haft ögonen på ända sedan jag lärde mig att stava till pretentiös. Hur som helst, fram till den 15 november finns möjligheten att se spektaklet med egna ögon.

Tv
Sedan så har jag helt fastnat framför amerikanska tv-kanalen Bravos fantastiska realityserie Shear Genius. I dess centrum står kampen mellan dussinet stylister och frisörer, som sedan vecka efter vecka, på välkänt genremanér, krymper till finalens återstående trio. Gillar man typ Project Runway och Top Model (samma kanal för övrigt) är det här helt rätt talangsåpa att följa. Jag svär.

Eftersom jag som vanligt inte är lika snabb som en dopad sprintstjärna, är det här tipset inte rykande hett. Den säsong som jag just nu följer, med två avsnitt kvar på omgången, är den andra i ordningen.

Film
Ang Lees första produktion efter sönderkramade Brokeback mountain är Lust, caution. I vintras och våras gick den på de svenska biograferna, utan att jag lyckades mobilisera viljestyrkorna tillräckligt för ett vita duken-besök. Nu är filmen i alla fall konsumerad, granskad och bedömd. Och jag kan inte annat än applådera det gripande kärlekseposet, med andra världskrigets Kina som fond. Som en klassisk filmnoir, fast på andra sidan Stilla havet och med utmejslade karaktärer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0