Allt är subjektivt

Att kvällspressens nyheter ska tas med en rejäl nypa salt är knappast någon omvälvande tanke. Och lite extra tydligt blir det när de två svenska skräpjättarna pumpar ut två olika budskap, från en och samma källa - under samma dag.

I måndagens Expressen valde man att satsa på en dragarartikel i nöjesdelen med följande rubrik:

"Ernst bets blodig - Krabban vägrade släppa: 'Gjorde fruktansvärt ont'"

I texten står bland annat:

"Då bet krabban till igen - ordentligt.
– Blod sprutade överallt och det gjorde fruktansvärt ont (...) Till slut var vi flera som fick hjälpas åt för att få loss den, säger Ernst Kirschsteiger."

"Och jag som alltid trott att det var en överdrift i Kalle Anka-mått hur ont det gör när krabbor biter. Men den här smärtan, den var oerhörd"

Aftonbladet valde en helt annan vinkel, men med ett lika ödesdigert tema, i sin bevakning av Sommar med Ernst:

"Här klamrar sig Ernst fast för livet - Ernst Kirchsteiger i sjödrama: Vi klarar inte det här"

Och ingressen lyder:

"Här klamrar han sig fast för livet. Båtfärden i 'Sommar med Ernst' var nära att sluta i katastrof.
– Jag var rädd, säger programledaren till Aftonbladet."

Det roliga var att jag själv såg programmet under kvällen, utan att se en endaste milimeter film som var i närheten av sann dramatik. Visst, Mys-örebroaren blev lätt klämd av en stackars krabba. Men mer än så var det faktiskt inte. Så säg, är det då inte härligt att konstatera att mina gamla kollegor på den stora kanalens propagandaministerium sköter sitt jobb och säljer in icke-historier till pressen?

Kommentarer
Postat av: Andreas

Skratt. Det har snackats mycket om den där artikeln hos oss på webben. PINSAMT ÄR BARA FÖRNAMNET.



Men jag förstår inte vad Aftonbladet syftade på när de skrev att han "klamrade sig fast för livet under båtfärden", det hade väl inget med incidenten med sjöodjuret att göra? Eller var det svallvågorna efter krabban. Jag förstår inte.

2008-07-31 @ 09:32:03
Postat av: Martin

Haha, nej! Det var en annan incident, en påstodd storm som fick Ernsts båt att gunga häftigt. Men jag tycker väl snarare att det rör sig om en storm i ett vattenglas.

2008-08-01 @ 16:37:59
URL: http://metaliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0