Moralens grinige väktare

Haha, det var inte lite cyniskt att årets Project Runway-vinnare kammade hem spelet, till viss del för att hon använde sig av miljömässigt hållbart material i sin kollektion. Att förstapriset sedan bland annat bestod av en sprillans ny bil, som dessutom, säkert påtvingat, marknadsfördes med segraren ostigt sittandes bakom ratten med ett påklistrat leende, ja det var faktiskt lite smaklöst.

Apropå det här med tvivelaktig mediemoral: I det senaste numret av shoppingmagasinet Chic bjuder tidningsmakarna ett härligt självmål. Generellt sett tycker jag väl att den relativt nya Aller-satsningen är onödig. Alltså seriöst, hur många fler publikationer av det här slaget behövs egentligen?

Hur som helst. Chic har av någon anledning alltid med något slags alibireportage, kanske i syfte att uppväga det i övrigt överväldigande hedonistiska innehållet. I nummer 9/2008 är det i form av artikeln "Föräldrar står på gatan och säljer sina barn". Det är en tårdrypande skildring av prostitutionen i Tjeckien, där många barn och kvinnor tycks fara illa. Och det är hemskt, verkligen. Men bara några uppslag längre in i tidningen, under vinjetten "Chic resa", återfinns texten "Go east lyxspa i Baltikum". Alltså, jag känner mycket väl till Europas geografi och vet såklart att Baltstaterna ligger på avstånd från den Centraleuropeiska minijätten. Men ändå, eller är det bara jag som tycker att det ger upphov till märkliga vibbar? Kunde man inte ha väntat någon månad med en av artiklarna?

Jag tror för övrigt att Chic ofta har sina banners under bloggens översta inlägg *fnittrar*.

Kommentarer
Postat av: Carlos Lorente

Du gnäller som vanligt, jag har också prostituerat mig och inte fan har jag "farit illa" för det. Det är rätt nice faktiskt, mina två stora passioner är ju pengar och att få stoppa in den. Hålighet som hålighet liksom...

2008-10-21 @ 19:07:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0