...och rättvisa åt alla

Nu har jag äntligen kollat in den så omdebatterade Justice-videon till singeln Stress. Och den är faktiskt riktigt, riktigt vass.

Som vanligt tycks de hyperhysteriska moralväktarna ha triggats igång av det omedelbara och ytliga, de Clockwork Orangenskt-hänsynslösa förortsungdomarnas oprovocerade våld. Men det de gör, med sina avskyvärda handlingar är ju inte att inspirera, utan att visa på effekten av årtionden av ineffektiv integrationspolitik.

Jag tror knappast att intresset för misshandel, rån och allmänt ödeläggande kommer att rusa i höjden efter den här musikvideon. Snarare kommer dess kärntes förhoppningsvis nå ut till delar av den medialt avtrubbade ungdomen. Dessutom kan man inte annat än konstatera att filmhantverket, signerat Romain Garvas, och låten befinner sig i en perfekt samklang med budskapet. Justice har under ett längre tag börjat ses som mer och mer ohippa, egentligen kanske bara baserat på en så klassisk mekanism som "nyhetens behag". Men med Stress har de i mina ögon, och öron, gjort ett imponerande avtryck.

Och förr eller senare kan en liknande video komma att bli lika skrämmande högaktuell i vårt eget land. Allt som allt är det hela ett imponerande allkonstverk, om ni frågar mig.

BONUSINFO: i dag har jag inhandlat skivor på Recordhunter vid S:t Eriksplan. Vilken kick! The Sound of Arrows ep Danger!, Cut Copys senaste, och efterlängtade, In Ghost Colours samt Zeigeists The Jade Motel är alla nya plastbitar i cd-samlingen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0