Köp, sälj, köp

Något som gör mig irriterad och så där extra mediecynisk är när dubbelmoralen visar upp sitt fula tryne i dagspressen. I flera års tid har konsumtionsorgier varit det mest sexiga som kan fylla en välmående västerlännings vardag (och sex också förstås). Shoppingtips hit och galleribyggen dit – överallt tycks Mammon ha spridit existentiell mening. Men nu, efter några få månader av ekonomisk nedgång, har det helt plötsligt blivit trendigt att ha ett samvete.

I senaste DN Söndag står följande i ingressen till artikeln "Hög tid att bli recessionista":

"När den ekonomiska krisen slår till påverkas vi på flera plan. Spara blir viktigare än slösa. Det är därför den modemedvetna 'fashionistan' har blivit 'recessionistan'."

Det har alltså blivit dags att byta spår för att ligga rätt i tiden. Förutom att det nykomponerade ordet är lite halvkul är det smått provocerande att medierna helt plötsligt uppvisar ett gravallvar inför den alarmerande (?) situationen.

I våras, innan jag åkte till New York, läste jag texten "New York – Så billigt att du sparar in resan" i samma tidning. Där gjordes en typiskt missvisande kalkyl, där en mängd utgifter leder till att man "sparar in" pengar. Visst, delvis sant, men faktum kvarstår att ett större kapitalskott alltjämt krävs för att göra pengakapen praktiskt möjliga. Och det underliggande budskapet är utan tvekan "konsumera, res och frossa".

På samma sätt blev jag irriterad på en tv-krönika som jag läste i fredagens Aftonbladet. Där ondgör sig skribenten Cecila Gustavsson över att, jag citerar ingressen, "Nu kastar finanskrisen sin skugga till och med över inredningsprogrammen. Det gick inte att se folk leta mångmiljonhus i 'Nytt läge' utan att tänka på deras räntor". Och min spontana tanke var: Jaha, nu kan man helt plötsligt kasta skit på dum-tv som uppmuntrar till köp av dyra kåkar.

Det krävs med andra ord en lågkonjunktur för att se det tvivelaktiga i vår tids kapitalonani. Annars bör man, enigt logiken, inte kritisera utan uppmuntra till excesser.

Kommentarer
Postat av: 30+

Jomenvisst. Enligt den kapitalistiska modellen så är det ju konsumtionen som driver samhället och utvecklingen framåt. Om vi inte köper grejer försvinner stålar ur systemet och allt pajar ihop. Men det håller ju inte i längden. Resurserna är begränsade för fan.

2008-11-07 @ 14:10:48
URL: http://trettioplus.blogspot.com
Postat av: Martin

Absolut, så är det. Men det jag stör mig på är det falska samvete som medierna, som också spelar enligt kapitalismens regler, visar upp. Då blir det nästan lite för mycket för mig.

2008-11-07 @ 21:02:59
URL: http://metaliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0