Några rader om dumburken och dess innehåll

För några veckor sedan yrade jag om en personlig favorit i årets startfält i American Idol. Hur som helst, det jag skrev var FEL. 2009 års vinnare heter ju självklart Adam Lambert. Den här 27-årige herren från Kalifornien, som dessutom råkar vara en före detta musikalartist (!), spelar i en egen liga, där han vecka efter vecka skåpar ut sina motståndare efter eget behag. Förra veckans framförande av Tears for Fears klassiker Mad World var, i mitt tycke, kronan på verket. Oh my, det hela var så sjukt bra att Simon Cowell gav en stående ovation.

Joss Whedons (Buffy, Alias och Firefly) senaste skapelse är Dollhouse, en serie om en hemlig organisation som förfogar över en hord av unga, vackra män och kvinnor som kan tankas med egenskaper, i enlighet med kundernas önskemål, för att sedan nollställas inför nästa uppdrag. Verksamheten är givetvis illegal, och en hederlig agent i motvind blir den som får äran att agera protagonist (en av två, om man ska vara helt korrekt) och kämpa mot de mäktiga hjärntvättarna. Dollhouse är tyvärr rätt ojämn, med logiska luckor och tråkiga en episods-historier. Däremot är ramberättelsen spännande och mörk, med förstärkande grepp i stil med Dexter Morgans suddiga minnen från barndomen och tillhörande, kusligt plingplonkande, musik.

Den 19 april är det förresten premiär för ett nytt humorsamarbete mellan Jason Bateman och Will Arnett, Fox Sit Down, Shut Up. Det rör sig om en tecknad serie, skapad av en viss Mitch Hurwitz (nu börjar det allt vattnas i munnen, va?). Nåväl, jag vet inte så mycket mer om det hele. Men det mesta pekar på att den här satsningen kan vara värd att undersökas närmare. Kolla till exempel in det här underhållande promotionklippet där de två munhuggande komikerna återskapar en del av magin från Arrested Development.

Men självklart står sig det mesta, ja AI undantaget, slätt i jämförelse med säsongspremiären av True Blood. Den 14 juni är det återigen dags för sex, våld och blodtörst i Lousianas sumpmarker. Jag längtar så. Det ska bli fangtastiskt att återse Sookie & Co (förlåt).

Kommentarer
Postat av: fröken L

På Onsdag beger jag mig till sumpmarkernas Louisiana för att själv ta reda på hur det ligger till där borta. Som True Blood-fan kommer jag givetvis hålla ögonen öppna för eventuella vampyrer, sookie look-a.likes och gossar med sexig sydstadsdialekt.

Can't wait!

Martin, har du TV där i Seattle? Det är en till grej jag ska införa i huset när pedanten flyttar. För hur jag lyckats klara av att bo i USA i snart 2 år utan TV är mycket underligt...

2009-04-17 @ 02:12:15
URL: http://www.theswedebeat.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0