Obsolete technology

Tillskott i familjen väntas! En ny dator är på ingång för min del. Nu när köpet äntligen är avklarat återstar bara att hämta ut Compaqen (det får bli en ståtlig Mac en annan gång) på Best Buy i Northgate. Där satt den, banne mig.

Tills vidare, innan jag kommer igång med bloggandet på allvar, vill jag dela med mig av ett tänkvart citat som jag hittade i senaste numret av Vanity Fair, i artikeln The Inheritance, om en krisande dagstidningssektor i allmänhet, och dess havererande galjonsskepp The New York Times i synnerhet.

En högt uppsatt, i texten anonym, redaktör på en konkurrerande amerikansk tidning säger följande om sin egen bransch:

"Ask yourself this - if the Internet existed and newspapers didn't, would there be any reason to invent newspapers? No. That tells you all you need to know."

Kort och koncist, samt lite cyniskt, är det allt, men samtidigt sätter uttalandet fingret på en central del av problematiken. Tradition och simpel vana sätter garanterat käppar i hjulet för en smidigare utveckling av nya och mer användarvänliga format, typ Kindle (fast för tidningar). För egentligen, hur mycket jag än älskar trycksvartan och känslan av att hålla i en produkt, så är det här ju obsolete technology inom kort. Eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0