Statusrapport + en sen eftermiddag och kväll i Seattle

Så, nu har jag dröjt länge nog med att lägga upp bilder från Seattle. Batterierna i kameran, köpta i Oaklands Chinatown för sammanlagt 99 cent (!), slocknade rätt omgående, och jag har därefter inte orkat ta tag i en nyinvestering. Intrycken och det späckade schemat är troligtvis de största bovarna i dramat.

Sedan jag sist kommunicerade via bloggen har jag hunnit byta program, från den överraskande grundläggande undervisningen i Downtown-filialen till spridda kurser på huvudcampuset. Tyvärr verkar tre av dessa fortfarande bestå av utländska studenter med svårigheter att kommunicera, medan den fjärde kan komma att bli något av en sensation. Det rör sig nämligen om en "riktig" universitetskurs, där studenterna är japaner och amerikaner.

Så här lyder beskrivningen av Japan's Changing Generations::

"In this course, students will explore the many changes that are taking place in Japan and Japanese society following the long recession of the 1990s and the new reforms and restructuring of the early 2000s. The course will be focused on the experience of the youth in the midst of this change: the obstacles they face, the choices they are making, and how this new generation is being viewed and discussed by the older generation in Japan and by writers and scholars outside of Japan as well. This experience of change will also be put into perspective, by looking at examples of the changing worlds of Chinese and Korean youth. In addition to a variety of readings, both academic and fiction, the class will include a range of media, including film, internet clips and other visual medium. Participants in this course will benefit from interactive discussions and projects between U.S. and Japanese university students."

Här följer några bilder från mobilen, tagna i går, torsdagen den 8.


Min gamla klass, med nya vänner från främst Taiwan och Sydkorea.


Efter skolan gick jag till SAM, konstmuseet i Seattle. Utanför stod en underlig
metallman.


Inne i byggnaden hängde gnistrande bilar i taket. Häftigaste inslaget, utöver
dessa fordon, var en utmärkt liten utställning om Edward Hopper och kvinnorna
i hans konst.


Såhär såg min jack- och väskbricka ut!


När jag sedan kom ut på gatan var det mörkt och regnigt.


I universitetskvarteren mötte jag upp Kajsa och åt nudelsoppa med kyckling
på ett vietnamesiskt matställe.


Min fagra kvinna valde tofuvarianten.


På kontoret där Kajsa skriver sitt exjobb fanns en otroligt skön liggfotölj som
jag snurrade runt i.


Efter några få öl med kompisar åkte vi hem med en sen buss och tvingades
hoppa av i angränsande stadsdelen Queen Anne. Därifrån fick vi en hisnande
utsikt över hemmaområdet Fremont (dålig bildkvalitet, jag vet).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0