VF

Sedan något år tillbaka läser jag amerikanska Vanity Fair mer eller mindre regelbundet. Det är den typen av tidskrift som innehåller milslånga reportage, inom vitt skilda ämnesområden, som fram tills Filters födelse var en icke-existerande företeelser inom svensk journalistik.

Nu måste jag visserligen medge att det New York-baserade magasinet har en något snävare nisch (eller är den i själva verket bredare?), kretsande kring kultur i alla dess former samt samtiden.

Det är något extra tilltalande med essälika texter där detaljerna tillåts ta den plats som känns relevant och nödvändig för en bred förståelse av ett ämne. Där är den svenska uppkomlingen ett genetiskt välskapt barn av Vanity Fair-konceptet.

Nog om det. Syftet med inlägget är egentligen att hylla January 2009-numret (som kom ut i december). Jag må ha blivit sentimental på äldre dar, men en av artiklarna i publikationen fick mig att nästan fälla en tår av upphetsning (bra, då vet ni vad jag går igång på). The Devil att 37,000 Feet är en gastkramande redogörelse, bestående av nästan 14 sidor ren textmassa, för turerna kring en osannolik flygkrasch över Amazonas i september 2006. Det är spänning som bräcker alla dussinthrillers och journalistisk metodik i världsklass. Att jag läste delar av artikeln på planet från San Francisco till Seattle gjorde förstås upplevelsen än mer kittlande. Spana in, och du kommer bli sinnligt belönad.

Andra starka texter i numret är What Tina Wants, en intervju med Tina Fey, komikern på allas läppar, Mother Justice, den gripande berättelsen om en mors makalösa kamp för att rentvå sin morddömde son samt verklighet som överträffar dikten-historien The Man in the Rockefeller Suit, om en svindlare som bräcker det mesta.

Nu har för övrigt ett nummer av Vanity Fair kommit ut (det ligger för närvarande och samlar damm i källarboendet) och jag kan bara hoppas på en ny fest för mina anglifierade ögon.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0