Andra bullar

Peter Magnusson är den här dampiga Hey Baberiba-medlemmen som alltid har fått mig att sucka uppgivet. Uppe i varv liksom. Folklig slapstickhumor är väl inte min grej helt enkelt. Och allt det här dessutom kombinerat med ett småstekigt yttre.

Men tänk, ibland kan man faktiskt vara ute och cykla. Magnusson, som tycks ha en mängd järn i elden för tillfället, imponerar på mig. Den 31 juli är det biopremiär för hans regidebut, bröderna Herngren- vibbiga Sommaren med Göran. Men framförallt så är han aktuell med TV4:s minimetaserie Blomstertid, där Brommakomikern spelar de tre rollkaraktärer som följs av en dokumentärfilmare, dryga dussinet år efter studenten.

Det är plågsamt, lite lustigt, men framförallt småbriljant i all sin enkelhet. Jag fattar faktiskt inte vad den där Virtanen på Aftonbladet och en drös andra tv-recensenter menar med att serien är ett halvt misslyckande, eftersom den anses stå och balansera mitt emellan drama och komik. Suck. Det är ju liksom det som är det fantastiska, att Blomstertid inte är så där fyranpatenterat lätt att genrebestämma.

Återstår inte mer än att lyfta på hatten för herr Magnusson den seriöse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0