Faktakoll

I förra veckan lanserades den nya mediegranskande sajten Second Opinion, som i samband med urpremiären uppmärksammades en del på bland annat branschsajterna Resumé och Dagens Media. Det är självklart inte en dag för sent att en nätpublikation tar sig an och ifrågasätter de stora bjässarnas i många fall oemotsagda kaskad av tendentiösa nyheter. Men håller Second Opinion måttet som folkets granskande förlängda arm?

Först och främst så vilar ett tungt ansvar på ett publicistiskt företag som Second Opinion. Den som granskar granskarna sätter omedelbart ribban på en hög höjd. Rivningen är en risk, och då faller givetvis alla ambitioner att bli tagen på allvar platt. Jag tror till exempel knappast att Second Opinion vill bli ett tillhåll för representanter för det politiska fältets utkanter. Flashback i all ära, men där tas de anonyma uppgiftslämnarnas skvaller med en nypa salt. Här krävs dock auktoritet och pålitlighet.

Med det sagt vill jag påstå att Second Opinion har en möjlighet att bli en kompletterande faktor i det svenska medieklimatet. Upplägget, där en redaktion i samspel med fristående experter inom alla tänkbara ämnesområden samt läsare skapar innehållet, är lovande. Om redaktionskärnan lyckas locka till sig högkvalitativa gästskribenter och klarar av balansgången mellan att inte stämplas som vinklade åt något särskilt politiskt håll (där vänster onekligen ligger närmast till hands eftersom det rör sig om mediekritik) och att vara otydligt plottriga, så tror jag att sajten är halvvägs i mål.

Än så länge är uppdateringsfrekvensen inte alltför imponerande, något som självklart måste justeras. Att inte publicera något nytt material på två dagar är självklart inte bra nog. Att sedan låta fler redaktionsjournalister komma till tals, i stället för enbart den duktigt kämpande Hanna Navier, är också viktigt för trovärdigheten. Men i övrigt önskar jag Second Opinion all lycka ute på slagfältet. Att de uppblåsta journalisterna själva blir korrigerade är något som jag alltid ställer mig odelat positiv till.    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0