Fördomschock

Lindsay Lohan är flata - hur häftigt är inte det? En härlig kickspark i skrevet på alla dreglande filmbossar och kåta tonårskillar. Och otippat är det också. Jag gillar't.

Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är lite fegt av de, rimligtvis många, artister som mörkar sin homosexualitet av rädsla för sabbad karriär. Har de ingen inre styrka, eller? I stället för egoistiskt cashtänkande borde "stjärnorna" inse vilken insats de skulle kunna göra som förebilder. Alla puckon som skiter i att lägga pengar på ens alster, bara för att man råkar gilla att ligga med någon av samma kön, kan man väl ändå strunta i.

Hittade förresten en bild som illustrerar svensk film rätt väl. Filmen heter föga överraskande Wallander - Afrikanen. Bortsett från det så otroligt krystat teatraliska är det också obehagligt med den till synes galne afrikanen (alltså inte hans hotfullhet utan den kolonialiserande schablonbilden). Och vadå afrikanen? Han kommer väl från något specifikt land på kontinenten?

Platt fall gånger tre.


Kommentarer
Postat av: Andreas

Men.. hon är väl ändå bi, eller? Jag tror det.



Men hur som helst.

Alltså, det här med "afrikanen" är ju ett känsligt ämne. Men å andra sidan, ska den heta "Wallander - Kenyanen", "Wallander - Malawiern", "Wallander - Ivorianen" eller "Wallander - Tanzaniern"? Jag vet inte. Men ja... jag håller med dig, det gör jag. Det var bara en tanke.



Jag kan i och för sig föreställa mig ett afrikanskt produktionsbolag producera en film som heter "Wallander - Europén", eller ett filmbolag i USA producera "Wallander - Europén". Men.. det är för att de har så pass bristfälliga etniska kunskaper, så det är okej i allmänhet, tror jag.

2008-07-11 @ 21:35:37
URL: http://denfemtebloggen.blogspot.com
Postat av: michellini

jag tippar på flata! once you go black you never go back.

2008-07-12 @ 16:22:35
Postat av: Andreas

I went black and got thrown back :(

2008-07-13 @ 12:08:35
URL: http://denfemtebloggen.blogspot.com
Postat av: martin

inget väcker så mycket så mycket debatt som kön och etnicitet! kul också att det här är ett av bloggens mest kommenterade inlägg någonsin. fyra kommentarer med denna inräknad! hehe.



nej, men jag håller mid dig andreas. ser man på de enskilda tveksamheterna är det okej, men den sammantagna bilden är lite för unken för min smak. jag tänker mig att bosse och berit på landsorten än en gång får vissa etniska mönster reproducerade.



jag kanske uttryckte mig slarvigt med flata, men det schysta är i alla fall att lindsay går bortom den patriarkala, heterosexuella normen. speciellt med tanke på den bransch och typ av filmer som hon allt som oftast medverkar i!



trevlig julidag, alla mina vänner!



/m



2008-07-13 @ 14:35:58
URL: http://metaliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0