Hösten i soffan

Som vi alla vet blev vårens amerikanska tv-utbud minst sagt skralt. Men nu, med strejker och annat tjafs ur vägen, kan man verkligen se fram emot en höst- och vintersäsong med potentiellt många toppar. Dessa dramaproduktioner, och alltså inte reality eller andra genrer, peppar jag mest inför under de kommande månaderna (självklart är allt rangordnat, jag älskar ju statistik och struktur):

1. Dexter (säsong tre) - Herregud, kan man ens bräcka de två tidigare vändorna? Michael C Hall är väl en av USA:s absolut bästa tv-män och med en ny injektion i form av förre På spaning i New York-skådisen Jimmy Smits hoppas jag självklart på nya moraliska och thrillerkluriga höjder.

2. True Blood (säsong ett) - Det oredigerade pilotavsnittet som jag kollade på i går var omöjligt att se klart på, så ostrukturerat och billigt kändes det. Men hallå, Six feet under-skaparen Allan Balls nya serie, som dessutom handlar om vampyrer (vad annars?) i amerikanska södern kan ju egentligen inte vara annat än bra.

3. Flight of the Conchords (säsong två) - Jag, som har lite svårt för den skruvade indieestetiken trodde in i det sista att serien om de två charmiga nyzeeländarna inte skulle falla mig i smaken. Men ack så fel jag hade, tills jag slutligen insåg att Brets och Jermaines härliga hyllningar till musikhistorien samt de vardagliga fumligheterna i storstaden ju faktiskt var min kopp te.

4. Californication (säsong två) - David Duchovnys slackerkaraktär, försupne författaren Hank Moody, är papperet en rätt ordinär och gjord filur i fiktionens värld. Men någonstans mellan rolig dialog, en lagom distans till karikatyren och en strålande ex-Arkiv X:are uppstod något otroligt befriande under den första säsongen.

5. Generation Kill (säsong ett) - Amerikanska Irakdraman, som mest verkar vara gjorda i syfte att få USA:s lantisar att förstå det som vi alla vet sedan år tillbaka, är oftast övertydliga och baktunga. Men just den här HBO-miniproduktionen verkar ha det lilla extra, stillsamt mångtydiga. Och så ska ju också Skarsgård Jr tala en alldeles förträfflig amerikanska.

Kommentarer
Postat av: michellini

Jag såg fram emot Big Love säsong 3 men första avsnittet sänds inte förrän i januari 2009! Hemsk väntan! Och, jag har även hört att Flight of the Conchords säsong 2 och True Blood också är försenade. Tyvärr.

2008-07-16 @ 19:38:31
Postat av: Anonym

Och förresten, är inte Skarsgård med även i True Blood? Vilket flyt han helt plötsligt fått. Om ryktet om förseningen stämmer blir jag nästan lite glad. Det vi såg igår är nog svårt att reparera på två månader.

2008-07-16 @ 19:58:11
Postat av: Martin

Jo, jag vet! Men jag tänker mig att det var för dåligt för att vara i den absoluta närheten av slutresultatet. Det vi såg i går, det drar vi bara ett tjockt svart streck över. Jag hoppas fortfarande.



Och, ja! Han är med i båda. Tydligen spelar han "vikingvampyr" i True Blood.

2008-07-16 @ 20:04:19
URL: http://metaliv.blogg.se/
Postat av: Andreas

Jag har de två försa avsnitten av "Generation Kill" på press-DVD hemma, men än har jag inte tittat.



Har jag - höhö - GÅTT PÅ EN MINA där?

2008-07-19 @ 16:54:16
URL: http://denfemtebloggen.blogspot.com
Postat av: Martin

Jag har första avsnittet på datorn, men ännu inte hunnit kolla! Kan vara rätt bra, tror jag. Har du någon annan schyst serie att tipsa om, Andy?

2008-07-19 @ 17:59:01
URL: http://metaliv.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det har jag! Nya säsongen av Project Runway ute NU!!

Annars kan du ge Weeds en chans? Eller Big Love. Eller Friday Night Lights.

2008-07-20 @ 12:20:01
Postat av: Anonym

(från michellini)

2008-07-20 @ 12:20:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0